Ulaşımın yol haritası Türkiye’nin en büyük medya
grubu Turkuvaz Medya’nın düzenlediği ‘Türkiye Yüzyılında Sürdürülebilir Ulaşım
Zirvesi’nde çizildi.
Turkuvaz Medya Merkezi’nde
düzenlenen zirvede havacılıktan karayollarına, denizcilikten demiryollarına
ulaşım sektörü A’dan Z’ye masaya yatırıldı. Turkuvaz Medya Marka ve
Pazarlama Grup Başkanı Sinan Köksal’ın açılış konuşmasıyla başlayan ‘Türkiye
Yüzyılında Sürdürülebilir Ulaşım Zirvesi’nin ilk özel oturumunda Sabah Gazetesi Ankara Temsilcisi ve Köşe Yazarı Okan
Müderrisoğlu ve Sabah Gazetesi Ekonomi Müdürü ve Köşe Yazarı Dilek
Güngör T.C. Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu’nu
konuk ettiler.
ULAŞIMDA MERKEZ ÜLKE
TÜRKİYE OLUYOR
Bakan Uraloğlu, “Orta
Koridor üzerinden Bakü-Tiflis-Kars demiryolu ile Çin’den ülkemize ulaşan
yükleri Marmaray ile Avrupa’ya ulaştırıyoruz. Bugüne kadar Orta Koridor'un
geliştirilmesi kapsamında; Avrasya Tüneli, Marmaray, Yavuz Sultan Selim Köprüsü
ve Kuzey Marmara Otoyolu gibi mega projeleri hayata geçirdik ve yenilerine de
devam ediyoruz. Azerbaycan ile ülkemiz arasındaki mesafeleri kısaltacak
Zengezur Yolu, Bakü Limanı'nı doğrudan ülkemize bağlayacak. Çin, Doğu Asya ve
Hindistan’dan gelen yükleri Basra Körfezi üzerinden Avrupa’ya taşıyacak
Kalkınma Yolu projesinde de uluslararası iş birliği çalışmalarımıza devam
ediyoruz” dedi.
KALKINMA YOLU 20 GÜN
KISALTIR
Kalkınma Yolu kapsamında
Türkiye’den geçen 2.094 km demiryolu bağlantısı için 727 kilometre yeni hat
yaptıklarını, 1.923 kilometre karayolu koridoru içinse 331 km yeni otoyol
yatırımı planladıklarını belirten Uraloğlu, “Yeni İpek Yolu olarak nitelendirdiğimiz
Kalkınma Yolu Projesi ile ülkemizin ekonomik ve jeopolitik statüsünü daha da
güçlendireceğiz. Bu projenin hayata geçmesiyle Asya ile Avrupa arasındaki
seyahat süresini Türkiye üzerinden önemli ölçüde azaltacağız. Şu anda Kalkınma
Yolu’nun alternatifi olarak kullanılan Süveyş Kanalı bağlantılı uluslararası
Güney Koridor üzerinden Çin ile Avrupa arasındaki taşımacılık 35 gün 7 saat
sürüyor. Ancak 2023’ten itibaren Süveyş Kanalı’nda ticari gemi geçişleri
sıkıntıya girdi. Bu güzergah artık küresel denizcilik şirketleri tarafından
tercih edilmemeye başladı ve bunun yerine Ümit Burnu’na yöneldiler. Çin’den
kalkıp Ümit Burnu’na dönen gemiler de 35 günde ulaştıkları Londra’ya yaklaşık
45 gün 22 saatte ulaşıyor. Dolayısıyla biz bugün Kalkınma Yolu Koridoru’nu bitirmiş
olsaydık 45 günlük süre 25 güne düşerek maliyetleri de düşürecekti” diye
konuştu. Uraloğlu, Kalkınma Yolu Projesi’nde Katar, BAE, Irak ve Türkiye’nin
olduğunu, projenin bitme aşamasına geldiğini, ülkelerin finansmanı konuştuğunu,
önümüzdeki yıl içinde başlama gayreti içinde olduklarını vurguladı.
YOLLARI 2026’DA AKILLANDIRIYORUZ
Son 22 yılda karayollarına
yapılan yatırımların günümüzdeki değeri 280.6 milyar dolara ulaştığını söyleyen
Bakan Uraloğlu, “2002’de 6.101 km uzunluğundaki bölünmüş yol ağımızı 29 bin 653
km’ye çıkardık. Sadece 6 il birbirine bölünmüş yolla bağlı iken, 77 ili
birbirine bölünmüş yolla bağladık. 8.5 milyon araç trafiği 30.5 milyona çıktı.
‘Bunları yapmasak ne olurdu’ diye düşünmek istemiyoruz. 1.714 km olan otoyol
uzunluğumuzu 3.796 kilometreye yükselttik. 2028’de de bölünmüş yol ağımızı
31.250 km’ye çıkarmayı hedefliyoruz. Bugün bölünmüş yollarımız sayesinde
seyahat konforunu arttırarak yollarımızdaki ortalama hızı 40 km‘den 88 km'ye
yükselttik” dedi. Yola yerleşecek sensörler, kameralarla beraber aracın araçla
ve yolla bağlantısını sağlayacaklarını anlatan Bakan Uraloğlu, “Güney Kore ve
ABD’de modeller var. Biz kendi modelimizi yapıyoruz. TÜRKSAT, Karayolları Genel
Müdürlüğü ve Aselsan çalışıyor. Hasdal-İstanbul Havalimanı arasında 30
kilometrelik bölümde deneme sürecini başlatıyoruz. 2026’da uygulamaya girer.
Yollarımıza toplam 15.000 km karayolu ağına fiber kablo tesis edilmesi için
çalışmalarımızı aşama aşama sürdürüyoruz” açıklamasını yaptı.
YAVUZ SULTAN SELİM’E
DEMİRYOLU İHALESİ SENEYE
2023'te 13.919 km olan
demiryolu ağını 2028'de 17.287 km'ye, 2053'te ise 28.590 km'ye çıkarmayı
hedeflediklerini anlatan Bakan Uraloğlu, “Ankara - İstanbul Süper Hızlı Tren
Projesi 344 km olup, saatte 350 kilometre hıza ulaşacak trenlerimizle seyahat
süresini 80 dakikaya indireceğiz. Sabiha Gökçen ve İstanbul Havalimanları,
yüksek standartlı bir demiryolu hattı ile birbirine bağlanacak. Samsun-Sarp
Hızlı Tren Hattı için de proje çalışmalarına başladık. Ankara-İzmir treni
2026’nın sonunda bitecek. Mersin, Adana, Osmaniye ve Gaziantep’i
tamamlayacağız. Şanlıurfa-Mardin-Ovaköy’e kadar olan bölümü bitireceğiz. Yavuz
Sultan Selim Köprüsü üzerinde düşünülen çift demiryolu hattının finansmanıyla
ilgili Dünya Bankası ile belirli bir noktaya geldik. Oranın ihalesini de
önümüzdeki yıl yapacağız” dedi. Ülke genelindeki 1.015 km’lik şehir içi raylı
sistem hattının 434 km’sinin bakanlık tarafından yapıldığını anlatan Uraloğlu,
“Şu anda İstanbul’da 1.000 km metro gerekiyor. Şu anda yapılan 400 kilometre.
Bunun da 170 km’sini bakanlık olarak biz yapmışız. Sorumluluk belediyelerin
kendilerinde… Yapılması gereken birçok iş var.
Halkalı-Başakşehir-Arnavutköy-İstanbul Havalimanı Metrosu 2. Etabı 2025 yılı
içerisinde hizmete açacağız. Altunizade-Çamlıca-Bosna Bulvarı Metrosu, Kocaeli
Gebze Sahil - Darıca OSB Metrosu, Başkentray‘ın devamı niteliğindeki Sincan
OSB-Yenikent-Kazan Soda Demiryolu’nu ve Konyaray’ı 2026 yılı içerisinde, Kocaeli
Büyükşehir Belediyesi Kuzey Hafif Raylı Sistem Hattını ise 2028 yılı sonunda
tamamlayarak hizmete almayı hedefliyoruz” mesajı verdi.
17 NİSAN’DA ÜÇ PİSTTE
OPERASYON BAŞLIYOR
Hava yolcu sayısının bu
yıl 230 milyona çıkacağını, 2028’de hedefin 258 milyon olduğunu belirten Bakan
Uraloğlu, şunları anlattı: “Bunlar durduk yere olmuyor. 26 tane havalimanını
58’e çıkardık. 32 tane yeni havalimanı yaptık. 15 tane sıfırdan havalimanı
yaptık. 1.5 yılda bir havalimanı demek bu… Geri kalanını da yeniledik. İç
hatlarda 58 noktaya, dış hatlarda 131 ülkede 347 farklı noktaya havayoluyla
ulaşıyoruz. Bu senenin sonunda dış hatlardaki sayımızı 349 uçuş noktasına
çıkaracağız. 22 yılın sonunda Hava Ulaştırma Anlaşması yaptığımız ülke sayısını
da 81’den 175’e ulaştırdık. İstanbul Havalimanımız Avrupa’da ikinci, dünyada
yedinci sırada” dedi. Dünyada paralel üç pistte aynı anda operasyonun sadece
ABD’de olduğunu, İstanbul Havalimanı’nda da bunu gerçekleştireceklerini
söyleyen Uraloğlu, “17 Nisan’da İstanbul Havalimanı’nda bunu uygulamaya geçireceğiz”
mesajı verdi.
KARADENİZ’E LOJİSTİK LİMAN
GELİYOR
2002’de 152 olan liman
tesisi sayısını, 217’ye ulaştırdıklarını, 2028’de bu rakamı 220’ye çıkarmayı
planladıklarını anlatan Bakan Uraloğlu, “Ambarlı, Kocaeli, Mersin ve Tekirdağ,
limanlarında bulunan konteyner limanlarımız dünyada ilk 100 liman arasına
girmeyi başardı. 2003’te 8.500 yat bağlama kapasitemiz varken, 2024'te bu sayı
25.038'e ulaştırdık. 208 yat bağlama kapasiteli Gazipaşa Yat Limanımızın yapım
çalışmalarını da bitirdik ve çok yakında hizmete açmayı planlıyoruz.
Karadeniz'deki ticareti güçlendirecek Rize İyidere Lojistik Limanı'nın yapımına
devam ediyoruz. Aydıncık Yat Limanı’nın altyapı çalışmalarını da 2025 yılında
tamamlamayı hedefliyoruz. Demre Yat Limanını üstyapı çalışmalarının ardından
2026’da hizmete almayı planlıyoruz. Filyos Limanı’nı doğalgaz bulacağız diye
yapmadık. Orayı özel sektöre açacağız” dedi.
X’TE 119 FETÖ HESABINI
KAPATTIRDIK
5G’ye daha çok yerli ve
milli üretim yaparak geçmek istediklerini anlatan Bakan Uraloğlu, “Önümüzdeki
günlerde net takvimi açıklarız. 2025 ilk çeyreğinde ihalesini yapmak, 2026’da
ilk sinyali vermek gayretindeyiz. 30 tesiste 5G lisansı verildi. Buralarda
deneyimleme şansınız var şu anda” dedi. Sosyal medyada 75 milyon kullanıcı
olduğunu, bu alanda birçok düzenleme yaptıklarını anlatan Bakan Uraloğlu,
“Şirketler ‘bizim kurallarımız var’ diyor. Ama Türkiye’nin kendi kuralları var.
Her istediğimizi almadık ama bir aşamaya geldik. Bütün sosyal medya
platformları ‘İşimizi düzgün yapmazsak, Türkiye kapatabilir, ayağımızı denk
alalım’ noktasına geldi. X’te 119 tane FETÖ’cü hesabını kapattırdık. Biz yasakçı
zihniyette olmak istemiyoruz. Esasında yasakçı zihniyette olan bu platformlar,
paylaşımınızı yasaklıyor” dedi.
BİRÇOK SEKTÖRÜ MERCEK
ALTINA ALIYORUZ
Turkuvaz Medya Marka ve
Pazarlama Grup Başkanı Sinan Köksal, açılış konuşmasında, “Turkuvaz Medya Grubu
olarak pek çok organizasyon, zirve ve foruma imza atıyoruz. Bu organizasyonlar
genelde tek bir sektörü mercek altına alan, o sektörü derinlemesine irdeleyen
tartışma ve paylaşım platformlarına vesile oluyor. Yıl boyunca ihracattan tarıma,
eğitimden enerjiye, girişimcilikten turizme, kentsel dönüşümden spora ve daha
pek çok sektörü detaylı olarak inceleme fırsatı bulduk. Önümüzdeki dönemde
farklı sektörlerde çalışmalarımıza devam edeceğiz” dedi.
ZİRVEYE GÜÇLÜ SPONSOR
DESTEĞİ
Zirveye, ana sponsor olarak, Halkbank, Türk
Hava Yolları, Türk Telekom destek verirken, co-sponsorlar IC Holding, İGA,
Kuzey Marmara Otoyolu A.Ş., Pasifik
Eurasia, Pegasus ve TAV oldu.